طراحی تخصصی سایت دراستان گیلان رشت لاهیجان انزلی,

طراحی وبسایت در گیلان و رشت

Google+

مروری بر شاخص‌های ICT؛ ایران در رتبه ۷۴

ICT 3 آمارهای منتشر شده رسمی گویای آن است که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از میان ۱۴۰ کشور دنیا در سال ۲۰۱۵ ایران از منظر شاخص‌های GCI یا رقابت‌پذیری جهانی رتبه ۷۴ دنیا را به خود اختصاص داده است.
به گزارش فاوانیوز از ایسنا، رقابت‌پذیری جهانی یا Global Competitiveness Index – GCI از جمله شاخص‌هایی است که سالانه از سوی مجمع جهانی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته و گزارش‌هایی در این زمینه منتشر می‌شود.
این شاخص ابزار کامل و همه‌جانبه‌ای جهت سنجش ارکان رقابت‌پذیری ملی در اقتصاد خرد و کلان کشورها به شمار می‌رود.
اخیرا آمارهایی در این زمینه منتشر شده که بر اساس آن، جایگاه ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نیمه دوم جدول قرار دارد.
برای تدوین این گزارش سه بخش مجزا به عنوان زیرشاخه‌های GCI در نظر گرفته شده‌اند که به ترتیب عبارتند از الزامات بنیادین، افزایش‌دهنده‌های کارآیی و عوامل موثر در نوآوری و پیشرفته بودن که البته هر یک از این موارد نیز صاحب زیرشاخص‌های خاص خود هستند.
در بخش الزامات بنیادین معمولا مواردی چون زیرساخت‌ها، محیط اقتصادی کلان و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بخش افزایش‌دهنده‌های کارآیی نیز موارد متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرند که یکی از این موارد آمادگی در حوزه فناوری است که این بخش خود زیرمجموعه‌هایی مانند استفاده از ICT، استفاده‌کنندگان اینترنت، مشترکین اینترنت باند پهن ثابت، اینترنت باند پهن، مشترکان اینترنت پهن باند موبایل، مشترکان تلفن همراه و خطوط تلفن ثابت دارد.جایگاه ایران در بین کشورهای منطقهطبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در میان ۲۴ کشور منطقه تنها اطلاعات ۲۱ کشور در دسترس قرار دارد که از میان آنها قطر با شاخص ۵.۳۰، امارات متحده عربی با ۵.۲۴ و عربستان سعودی با ۵.۰۷ امتیاز بالاترین رتبه‌ها را دارا هستند.
کشورهای کویت با ۴.۵۹ و بحرین با ۴.۵۲ به ترتیب در رتبه‌های بعدی این جدول قرار می‌گیرند و ایران در این شاخص با ۴.۰۹ رتبه سیزدهم جدول را به خود اختصاص داده است. پاکستان هم با ۳.۴۵ در انتهای جدول قرار دارد.مقایسه متوسط شاخص GCI ایران با منطقه و جهاناما در سال ۲۰۱۵ در حالی مقدار شاخص GCI در ایران ۴.۰۹ بوده که متوسط این شاخص در منطقه ۴.۳۵ و در دنیا ۴.۲۴ بوده است.
همچنین طبق آمارهای منتشر شده اینگونه اعلام شده است که ایران در زیر شاخص الزامات بنیادین از مقدار متوسط جهانی بیشتر است.
اما در زیرشاخص‌های «افزایش‌دهنده‌های کارآیی» و «عوامل نوآوری و پیشرفته بودن» از متوسط جهانی و منطقه‌ای عقب مانده است.
بیشترین اختلاف از مقدار متوسط منطقه‌ای جهانی نیز به بحث زیرشاخص «افزایش‌دهنده‌های کارآیی» مربوط می‌شود.
اما طبق گزارش‌های ارائه شده درخصوص شاخص‌های GCI در سال ۲۰۱۵ کشور سوئیس بالاترین رتبه را داشته و مقدار شاخص آن ۵.۷۶ بوده است. سپس از آن سنگاپور (۵.۶۸)، ایالات متحده (۵.۶۱)، آلمان (۵.۵۳) و هلند (۵.۵۰) دیگر کشورهایی هستند که در پنج رده اول این جدول قرار گرفته‌اند. ایران نیز در این جدول از میان ۱۴۰ کشور دنیا رتبه ۷۴ را به خود اختصاص داده است.
گینه نیز با شاخص حدود ۲.۸۴ در آخرین پله جدول قرار گرفته است.
وضعیت کشورهای منطقه از منظر شاخص‌های GCIدر میان کشورهای منطقه نیز به ترتیب قطر (۵.۳۰)، امارات متحده عربی (۵.۲۴)، عربستان (۵.۰۷)، کویت (۴.۵۹)، بحرین (۴.۵۲)، آذربایجان (۴.۵)، قزاقستان (۴.۴۹)، ترکیه (۴.۳۷)، عمان (۴.۲۵)، اردن (۴.۲۳) و گرجستان (۴.۲۲) رتبه‌های اول تا یازدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آنها ایران در رتبه بعد قرار گرفته است.
تاجیکستان، ارمنستان، لبنان، قرقیزستان، مصر، پاکستان، یمن، ازبکستان، افغانستان، سوریه، عراق و ترکمنستان نیز در رده‌های پایانی این جدول قرار دارند.

ادامه مطلب http://www.favanews.com/14485/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-ict%D8%9B-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-74

پیگیری برای حل موضوع ته لنجی ها در دولت /سفارتخانه ها وظیفه رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان را دارند

پیگیری برای حل موضوع ته لنجی ها در دولت /سفارتخانه ها وظیفه رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان را دارند

بهمن 12, 1395 اخبار فناوری اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موافقت گمرک و وزارت صنعت برای پیگیری موضوع ته لنجی ها گفت: رییس جمهوری همواره تاکید دارند که سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف وظیفه رسیدگی و پشتیبانی از صادرکنندگان و کار آفرینان ایرانی را دارند. به گزارش…
دانشکده پست و مخابرات با ارایه آموزش های مهارتی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند

دانشکده پست و مخابرات با ارایه آموزش های مهارتی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند

بهمن 12, 1395 اخبار فناوری اطلاعات
دکتر یزدانیان رییس دانشکده پست و مخابرات، با تاکید بر عزم دولت در زمینه رفع نیاز به اشتغال جوانان به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تربیت نیروی انسانی ماهر را زمینه ساز جذب سریع در بازار کار عنوان کرد و گفت: با توجه به این که نیروی کار ماهر، به راحتی…
دانشکده پست و مخابرات با ارایه آموزش های مهارتی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند

دانشکده پست و مخابرات با ارایه آموزش های مهارتی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند

بهمن 12, 1395 اخبار فناوری اطلاعات
دکتر یزدانیان رییس دانشکده پست و مخابرات، با تاکید بر عزم دولت در زمینه رفع نیاز به اشتغال جوانان به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تربیت نیروی انسانی ماهر را زمینه ساز جذب سریع در بازار کار عنوان کرد و گفت: با توجه به این که نیروی کار ماهر، به راحتی…